BACKSPEGELN 2019.

Detta har hänt 2019: OBS Omvänd kronologisk ordning (senast först.)
Klicka på bilderna för att få större bilder.

Tisdagen den 10 december 2019

Lucia och säsongsavslutning.

I avsaknad av ljushuvud firades lucia med glögg, lussebullar och pepparkakor.
Bosse/sm4sef visade bilder från sommarens utflykt till Tyskland och Kehlsteinhaus, också kallat "Örnnästet".
Detta är ett hus som Hitler fick på sin 50 årsdag.

Därefter önskade vi varandra evig bättring och en God Jul och ett Gott Nytt År.
Vi ses igen nästa år.

Bosse/sm4sef visar bilder.

Torsdagen den 5 december 2019

Lektion 7.

Telegrafikursen avsnitt 7 avhandlades.
De deltagare som missade detta tillfälle: Lyssna igenom lektionen och skriv samtidigt ner tecknen på ett papper.
Kom ihåg att träna flitigt under juluppehållet så fortsätter vi kursen torsdagen den 9 januari.

Tisdagen den 26 nov 2019

Lektion 6.

Telegrafikursen avsnitt 6 avhandlades.

CW player Träningsprogram för CW, och mycket mer. Kopplingsanvisning finns.

Länk till CW-kursen på SK4SQ. Klicka vidare på länken "CW-kurs" till vänster på SK4SQ-sidan.
Där kan Du ladda hem alla lektioner som MP3-filer.

Tisdagen den 19 nov 2019

Lektion 5.

Telegrafikursen avsnitt 5 avhandlades.

Tisdagen den 12 nov 2019

Lektion 4.

Telegrafikursen avsnitt 4 avhandlades.

Torsdagen den 7 november 2019

Telegrafikurs lektion 3.

Telegrafikursen avsnitt 3 avhandlades.
De deltagare som missade detta tillfälle: Lyssna igenom lektion 3 och skriv samtidigt ner tecknen på ett papper.
Ladda gärna ner CW-Player till datorn för ytterligare övning.

CW player Träningsprogram för CW, och mycket mer. Kopplingsanvisning finns.

Tisdagen den 29 oktober 2019

Telegrafikurs del 2.

Telegrafikursen avsnitt 2 avhandlades.
De deltagare som missade detta tillfälle: Lyssna igenom lektion 2 och skriv samtidigt ner tecknen på ett papper.

Tisdagen den 22 oktober 2019

Telegrafi-kursen är startad.

På tisdagkvällen drog vi igång den första lektionen i telegrafi.
Vi var 9 tappra deltagare som på en timme lyckades få sin hjärncell fullständigt utmattad.
Nu vidtager dagliga enskilda studier tills vi ses igen på tisdag.
De deltagare som missade detta tillfälle: Lyssna igenom lektion 1 och skriv samtidigt ner tecknen på ett papper.

Där kan Du ladda hem alla lektioner som MP3-filer.

Tisdagen den 1 oktober 2019

Säkring för radion.

På den första klubbträffen på en tisdag studerade vi en säkerhetskrets som omedelbart bryter strömmen
till radion om den får för hög drivspänning. Kretsen består av en tyristor som kortsluter matningen och får
säkringen att gå. Detta är en mycket snabb process och det fungerade bra efter lite justering.

Foto: sa4cey/Anders.
Schema på kretsen från början. Vi ändrade lite så det är inte rätt komponenter som visas i schemat.

Lördagen den 14 september 2019

Loppisdags.

Så var det då åter dags för SK4IL:s nästan årliga loppis. Dagen bjöd på ett strålande väder.
Det gjordes en del affärer. En och annan kom mest för att smaka på SK4IL:s fantastiska våfflor.

Foto: sa4cey/Anders.
Lite smått och gott. SK4IL:s eget bord. Våffeldags.

Torsdagen den 4 juli 2019

Säsongsavslutning.

Nu är det hög tid att ta sommarlov.
Det var planerat för utomhusaktiviteter men SMHI hade lovat regn,(och det kom regn också).
Av den anledningen stannade vi i klubblokalen, eller utanför. Var och en tog med sig något att äta,
i första hand korv och bröd.
Vi lovade varann evig bättring och såg fram emot slutet av sommaren.

Foto: sa4cey/Anders.
Korv med bröd vill alla ha. SK4IL:s nye stjärnkock.

Lördagen den 18 maj 2019

Firande av LM Ericssons födelsedag.

Årets firande avlöpte lungt. Man hade hotat med regn, men det blev inte så mycket förrän senare på natten.
Radioaktiviteten bestod till stor del av FT8-kommunikation.
En FRA-antenn var upphängd i flaggstången och det fanns även en (kort) långvajer.
Pytt i pannan smakade bra som vanligt senare på kvällen.

Foto: sa4cey/Anders.
SA4DHT kommunicerar här med SA4AVS medelst FT8.

Torsdagen den 4 april 2019

WSJT-X.

Inga aprilskämt här inte. Bertil/SA4FBO förevisade kommunikation med WSJT-X och kommunikations-protokollet FT8.
Det innebär digital kommunikation som kan fungera med extremt svaga signaler.
Vi fick kontakt med ett antal radioamatörer i bland annat Norge, Holland och Frankrike.

Torsdagen den 14 mars 2019

Byggsatsradio.

För att fira PI-dagen plockade vi fram en liten hembyggd radiomottagare.

SCAG Scandinavian CW Activity Group.
80 Meter CW AMATÖRRADIOMOTTAGARE. 3500 - 3600 MHz.

Kopplingsschemat är från 1994 och kommer från SM7UCZ.
Han har en bra web-sida "www.sm7ucz.se" för den som är intresserad.
Konstruktionen består av en bräda med spikar där komponenterna löds fast.
På brädan finns ett kopplingsschema fastlimmat som gör det enkelt att bygga radion.
Efter att ha bytt 2 potentiometrar och lött om några kallödningar fick vi liv i radion.
Lite begränsad i frekvensområdet men den fungerade riktigt bra.

Torsdagen den 28 februari 2019

Årsmöte.

Så var det återigen dax för det årliga årsmötet.
Årets förhandlingar avlöpte utan större kontroverser. Efter själva årsmötet bjöds det på ett intressant
och givande föredrag om de olika sätt som bland annat spioner har kommunicerat på genom tiderna.
Föredragshållare var SM4DZR/Christer, som har stora kunskaper i ämnet och även innehar ett
museum i Kil, där utrustning kan beskådas.
Därefter blev det mat. Den lät sig väl smaka efter kvällens upplevelser.

Torsdagen den 7 februari 2019

Regulatorkväll.

Det nya året har smugit igång av sig själv.
Denna klubbträff gjordes ett försök att förevisa en industriell ECA40 PID regulator.
För att simulera verkligheten använde vi en Arduino som programmerats för att visa ett
vattenflöde i ett rör. På en dataskärm kunde vi följa hur regulatorn arbetade och hur
förhållandena ändrades vid ändring av parametrar för förstärkning, integrering och derivering.